tirsdag den 9. september 2014

Broooombær!!!

Sensommer/efterår = Brombærhøst.

Jeg var ude at gå en tur i skoven tæt på mit arbejde, hvor jeg pludselig kommer forbi en masse brombær. Jeg går offroad ind i skoven, hvor der blot viser sig at være mange mange flere. Jeg kommer pludselig også i tanke om at en af de bedst fungerende beboer jeg arbejder med engang kom hjem fra en tur i skoven med helt lilla læber - ja nærmest helt op til begge ører.
Jeg vidste derfor at det var et hit, ihvertfald blandt nogle af beboerne og derfor tænkte jeg at man kunne lave et lille forløb med Brombær, bagning og ture ud i naturen.
Jeg forhørte mig derfor med mine kollegaer, "bookede" køkkenet til en bestemt dag og tidsrum og gik så igang.

Her er en lille billedserie af process og resultat. Jeg har desværre ikke så mange billeder, da jeg ikke har rettighederne til at tage billeder af beboerne og ligge dem ind her på bloggen. I må derfor nøjes med mig og materialerne/ingredienserne m.m.


Vi sørgede for at plukke de bær der sad øverst på buskene, for at undgå smitte fra dyr... 



En af beboerne syntes det var rigtig sjovt at samle bær og gjorde det til en konkurrence om hvem der kunne samle flest på en tid vi havde til rådighed...
"Vi hygger os Anders, gør vi ikke - laver nogle sjove ting nogen gange". Ku ikke lade være med at smile da han sagde det...

Så bages der muffins:






Ups - ku ikke vente med at smage - lækkert!!!!

 Pynt...


Der bages Brombærtærte (af smuldredej):





 Der skulle selvfølgelig Creme Fraiche til...

 Aftenskaffe foran fjernsynet med kaffe og rød blandet saft, så bliver det ikke meget bedre = livskvalitet :) ...

Mmmm...

Jeg oplevede at Autisterne tog rigtig godt imod aktiviteterne også selvom det var ud over den sædvanlige struktur. Det startede som et spontant påfund, men udviklede sig og blev til et lille forløb på 4 dage.
Jeg har tænkt mig måske at fortsætte forløbet med at lave noget marmelade sammen med dem - til deres morgenmad og evt. en weekendkage mere haha :) De skal have det godt jo - ikk ;)


3 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert ud ;-) Man bliver jo helt lækkersulten. Så er det ikke kun brød på bål du er bage-mester til ;-)

    SvarSlet
  2. Nope - jeg kan bar det der, ej men sys bar det gav ret god mening at lave det sammen med beboerne og overraskende nok så smagte det også lækkert haha ;)

    SvarSlet
  3. Fint at du har haft mulighed for at afprøve forløbet med beboerne - helt OK med de manglende fotos.
    Lav gerne en tilføjelse evt. ift. marmelade forløbet hvor du reflekterer over de pædagogiske muligheder i friluftslivs aktiviteter med afsæt i den læste litteratur: Perspektiv på friluftslivets pædagogik

    Vh Ida

    SvarSlet