tirsdag den 27. maj 2014

Farver på tilværelsen

Rhododendron:

Syntes lige jeg ville ligge nogle billeder op af hvordan rhododendronen den står lige nu nede i kolonihaven.

Se venligst bort fra al ukrudtet haha :)

Kan i se det samme som jeg kan? En humlebi :)

Humlebi = Bombus på Latin.

Humlebien har jeg gennem min opvækst hørt mange myter omkring. Derfor ville jeg lige undersøge hvorvidt de holder vand eller ej. Jeg har bl.a. ofte høert, at "Humlebien kan ikke flyve, den ved det bare ikke, så den gør det alligevel".
Facs: Påstanden holder ikke vand. Det var franskmanden A. Magnan, der i 1934, i sin bog om dyrenes bevægelser kom med disse påstande og udtalelser ud fra hvad der har vist sig at være forkerte beregninger. Humlebien flyver ganske fint, den kan tilmed bære noget nær sin egen vægt i pollen og nektar. 

Derudover har jeg også fået fortalt at Humlebien ikke kan stikke, men heller ikke denne myte har vist sig at holde vand. Humlebien kan nemlig godt stikke, men i modsætning til honningbien, så har humlebiens brod ingen modhage og kan derfor i pricippet stikke flere gange, ligesom en gedehams. Dog er de generelt set meget fredelige og stikker kun når de bliver mast, men man er derimod ikke i tvivl når man er blevet stukket, da det gør ret ondt, og føles brændende og sviende.
http://www.absolut-skadedyr.dk/skadedyrsguide/humlebi/




Ingen kommentarer:

Send en kommentar