mandag den 21. april 2014

Regnorme-aktivitet



- Hvilke blade vil regnormen mon helst spise?

Jeg har været en tur ude på min biotop for at grave lidt i jorden og fandt en masse regnorme, som netop nu er meget livlige og trives i den fugtige jord. 

Jeg blev inspireret af Mariannes blog om orme og deres kræsne vaner. 

Derfor har jeg brugt ideen selv og lavet mig et ormebo. Jeg havde svært ved at finde orme i jorden inde i skoven, men da jeg bevægede mig lidt længere ud på engen og gravede i jorden, så fandt jeg dem straks. Der var masser af orme. Jeg valgte derfor planter, blade og andet godt fra området over jorden. 

Jeg har gjort følgende:

1. Lav en bakke
 Jeg borede huler i kassens sider, så der kunne komme ilt ind.

Jeg skar også en gennemsigtig plade ud til låget på kassen.

Så er jeg klar til at tage i skoven :) 

2. Fyld en bakke med jord

3. Find regnorme og læg dem ovenpå jorden
En lille en...

En stor en...
(Alt tæller :)... )

4. Læg de blade, du vil undersøge om regnormen spiser ovenpå hvert rum
Friske bøgeblade, gl. nedfaldne bøgeblade, græs og .....

5. Opdel bakken i flere rum ved hjælp af snore
Der kom også lige lidt æbler ned i det sidste felt.

6. Stil bakken mørk og kølig - vand evt. en smule undervejs
Med låg på + en papkasse lidt senere.


Hvad mon der sker i løbet af 2 - 3 uger??
Jeg vil i den kommende tid observerer hvad der måtte ske med ormeboet. Hvad spiser ormene først? Spiser de overhovedet noget eller går projektet i vasken?
Jeg tror på det - jaaa.. :)

1 kommentar:

  1. Dejligt eksperiment!
    Jeg glader mig til dine observeringer! :D

    SvarSlet