Da jeg arbejdede i børnehaven havde jeg meget svært ved at lave stillesiddende aktiviteter og læringsprocesser indendørs. Jeg var så heldig at min kollega havde det på samme måde, så vi elskede at være udendørs, lave skoleforberedende arbejde udendørs på anderledes og kreativ vis. Vi gik i skoven, på ture ned i byen, ture til stranden osv.
Det var på sådanne turer at vi stoppede op ved skilte undervejs og gennemgik bogstaverne. Hvad er det for et bogstav? Hvad er lyden for bogstavet? Kan i nævne en ting der starter med dette bogstav osv.
Det var også på en tur ud til Kongehøjen i sin tid (Som nu også er min udvalgte biotop), at jeg fik ideen til nedenstående aktivitet.
Aktiviteten forløber således:
Pædagogen finder tre eller flere ting der er fundet i et ønsket og afgrænset område
Jeg her i dette eksempel valgt en sten, en blomst og en gren.
Børnene får nu at vide at de alle skal løbe ud i det afgrænsede område og finde en lignende ting.
Først en sten...
Så en blomst...
Og til sidst en gren...
Tre på stribe...
Når alle børn har fundet en sten, så snakker vi om hvad det er (en sten), hvad starter sten med for et bogstav? Hvordan staver man til sten? osv.
Jeg har på billedet skrevet ordet med små bogstaver. Man kunne også vælge at skrive det med store bogstaver eller lade børnene skrive det selv.
Samme fremgangsmåde med hhv. blomst og gren.
Børnene tog godt imod aktiviteten, eftersom der også gik lidt konkurrence i den. Hvem fandt først den givne genstand og kom tilbage med den og lå den i cirklen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar