mandag den 21. april 2014

Forslag


Jeg har endnu ike nået at lave yderligere aktiviteter på min biotop, men jeg har gjort mig nogle overvejelser over hvad man kunne lave ud over de uddybede aktiviteter nedenfor.

Forslag til kommende aktiviteter:

1. Naturfænomener - Kendskab til dyr.
Man lærer naturen at kende med alle sanser og oplever den som kilde til leg og udforskning ved at være i naturen. En måde at udvikle respekt og forståelse for naturen kan være at tilegne sig erfaringer med dyr og planter, luft og vand. En måde at iværksætte en æstetisk oplevelse for børn kunne være at udforske regnomenes udseende, livsforhold og levevilkår.
Set bort fra insekterne er regnorme nogle af de vigtigste dyr i verden. De graver sig igennem jorden og blander den, så planterne kan vokse. Regnorme ser bløde og blævrende ud, men de er formidable til at trænge igennem jorden. 
Regnorme sluger jorden, og fordøjer de dyre og planterester, den indeholder. Resten af jorden går lige igennem dem og efterlades som afføring/fæces på jordoverfladen. Det ligner tandpasta der trykket ud af tuben. Hvis vi kan finde disse ormeklatter er det tegn på at der er regnorm i området, (Jannis blog).

Jeg tænker derfor at man kunne lave et ormebo, der får børnene til at kunne se ormene trænge igennem jordlagende der samtidig skaber et mønster eftersom jordlagende blandes. 

2. Skoven omkring min biotop er som skabt til at lave huler, så det kunne man selvfølgelig også give sig i kast med. Lade fantasien få frit løb, lave to lejre, finde pinde og bruge dem som svær m.m.

3. På biotopen er der også nogle stejle skrænter, så det kunne også være en mulig aktivitet - klatring. For nogle børn kunne det være en stor overvindelse at give sig i kast med, men med tillid og samarbejde kunne det også give barnet en succes oplevelse, en sejr og øget selvværd og tro på sig selv. 

Flere aktiviteter kunne tilføjes så kom gerne med flere forslag :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar